Programma’s

Koning Film – Programma’s

Hier vind je het overzicht van onze programma’s. Voor suggesties voor andere soorten activiteiten en events zie info Koning Film.

 
 

All in the family

Je zal het maar hebben: familie. Feit is dat we allemaal ergens vandaan komen en het daarom ook in films zo belangrijk is. Meestal gaan die dan gepaard met geheimen.

Familiegeheimen zijn, eenmaal naar een hoger plan getild, een perfecte motor voor een verhaal. De verschillende manieren waarop die tot volle wasdom komen en wat dat met ons als kijker doet, laat dit programma zien. En voelen!

Fragmenten voorbeelden: o.a. Festen (Tomas Vinterberg), Shadow of a Doubt (Alfred Hitchcock), Dukhtar (Afia Nathaniel), A Family Affair (Tom Fassaert), De Helleveeg (André van Duren).

Dit programma is ook geschikt voor bedrijfsactiviteiten zoals lunchlezingen, kerstbijeenkomsten, einde-seizoensactiviteiten en kan afhankelijk daarvan luchtiger of serieuzer worden ingevuld.

Tamelijk serieus voor instellingen en organisaties die beroepsmatig met het onderwerp te maken hebben. Ludieker ingestoken voor diezelfde doelgroepen en breder wanneer geboekt als bijv. lunchlezing of speciale bedrijfsactiviteit.
 
 

(A)muse yourself

Wat zou de film zonder de vrouw moeten? Dat zou goed saai zijn. Maar wat is een vrouw zonder al dat bewegende beeld? Een hele hoop stereotype beelden van zichzelf armer.

In dit programma komen de noodzakelijke klassiekers voorbij, wat voorbeelden uit de feministische cinema en vertellen heden en toekomst dat er toch nog hoop is. Hoop op een vrouwelijke blik in onze beeldcultuur die entertaint, irriteert, verrijkt en vernieuwt. We schoppen in dit programma wat heilige huisjes omver maar er is vooral ook ruimte om ons te amuseren. Met onszelf als muze, dat wel.

Met fragmenten uit Some like it hot (Billy Wilder), Three Billboards outside Ebbing, Missouri (Martin McDonagh), The Piano (Jane Campion), Rear Window (Alfred Hitchcock), Frances Ha (Noah Baumbach).

Dit programma is geschikt voor bedrijfsactiviteiten zoals lunchlezingen, kerstbijeenkomsten, einde-seizoensactiviteiten en kan afhankelijk daarvan luchtiger of serieuzer worden ingevuld.
 
 

Batman

Keer op keer redden superhelden de wereld. Dat wordt ze gek genoeg niet altijd in dank afgenomen. De dienstdoende slechterik en het volk blijven ontevreden. Vooral Batman heeft het regelmatig zwaar te verduren.

Batman is uitzonderlijk onder superhelden want hij bezit behalve veel geld geen echte superpower. Batman is een ‘normaal’ mens, geen mutant. Afhankelijk van welke schrijvers, tekenaars of filmregisseurs Batman tonen strijkt hij de inwoners van Gotham City soms ook zeer tegen de haren in. En hij zit ook zichzelf regelmatig in de weg. In dit programma leggen we de vleermuisman figuurlijk op de sofa.

 
 

Boeken kijken

Kun je een boek lezen zoals je een film kijkt? M.a.w. kun je de manier waarop je een film tot je neemt ook gebruiken wanneer letters je verbeelding aan het werk zetten? Wat is de achtergrondmuziek als je leest, wanneer zwellen violen aan of hoor je juist helemaal niets?

Boeken kijken is een programma voor bibliotheken, filmvertoners, culturele centra en vooral voor boekenclubs. Boeken en films: een prachtige maar ook soms saaie combinatie. Maar wat kun je anders doen dan boeken en films met elkaar vergelijken? Voorkomen dat “het boek was toch beter?” de enige conclusie is? En waarom zou je dat willen?

Boeken kijken is een heuse uitdaging die de hersens tot fantaseren noopt. Want kun je dat wat film film maakt (camera, montage, non diëgetisch geluid) gebruiken om op een andere manier een boek te lezen? Ja, natuurlijk kan dat. Dit programma doet niet aan analyses en interpretaties en is wel een uitnodiging om zo vrij mogelijk over een verhaal op papier te praten met behulp van de middelen die je prikkelen als je een film kijkt. Dat is spannend en verfrissend en gaat over slechts één iemand, namelijk de lezer. De lezer die met dat boek naar keuze die ene unieke film in zijn of haar hoofd aanzwengelt. Daarover met elkaar in gesprek is de vorm van dit programma. En anything could happen!

De keuze van het boek is aan de opdrachtgever of wordt in overleg gekozen. Ivm de voorbereiding uiterlijk 1 maand van tevoren aanvragen.

 
 

Cine Pool

Zomerprogramma

Wat leuker dan een zwembad? In films valt dat vaak reuze tegen. Het zwembad is een instrument om ons te verleiden, aan het lachen te maken, erotiek te tonen en vaak bang te laten worden.

Jaws maakte zwemmen in een voorgoed minder plezierige ervaring maar films als La piscine (ja, die met Romy Schneider en Alain Delon) maakt van het zwembad zelf een moordwapen.

In dit programma fragmenten uit die film maar ook Pool Shark, Let The Right One in, Sinister en De Stem van het water van Bert Haanstra (minder eng). Zwemmen is hierna nooit meer hetzelfde.

Filmsuggesties: Swimming Pool, Dogtooth, Sexy Beast, La Piscine

 
 

Facing your fears

Hoe, waarom? Hoe komt het toch dat je bij die ene enge scene altijd weer tegen het plafond zit? Waarom is griezelen zo lekker? Hoe werkt dat? Dat bijvoorbeeld geluid daarbij een minstens zo’n grote rol speelt is geen groot nieuws.

What gebeurt er kortom met ons als we naar Nosferatu, Hallloween, The Shining of Hannibal Lecter kijken? Does it deliver us from evil because its entertainment, art of a higher force? Facing your fears is en eng onderzoek terwijl je veilig op het rode pluche zit. Or is it???

Programma ook beschikbaar in het Engels.

 
 

Girls just wanna have fun!

Met Girls just wanna have fun…. presenteert Gerlinda Heywegen een vrolijk filmprogramma over vrouwen op het kleine of grote scherm die ons aan het lachen maken, juist omdat ze op geen enkele manier aan het beeld van de perfecte mooie vrouw voldoen. Ze struikelen, ze zijn dik, dun, groot, klein, ze hebben geen facelift gehad, ze zijn lomp, onhandig en o zo leuk. Ongepaste grappen, slechte seks, alles komt voorbij. “We” zien onszelf in films en televisieseries en “we” blijken gewoon verschrikkelijk leuk te zijn, vooral wanneer dat niet de bedoeling is. Ook voor mannen!

 
 

Magnificent seven: Via een persoonlijke zevensprong naar de beslissende filmvorming

Via een persoonlijke zevensprong naar de beslissende filmvorming. Via een heel persoonlijke reis wordt aan de hand van 7 stellingen gezocht naar de filmische identiteit van de kijker. Tijdens een bijeenkomst van 2 uur worden aan de hand van 7 vragen gezocht om de filmische beleving van de kijker in beeld te brengen. Van “Wat was je eerste film in de bioscoop ?” tot “Wanneer werd je je voor het eerst door een film bewust van een esthetische beleving ?” wordt de bezoeker zich bewust van zijn filmvorming. Er wordt een behoorlijke participatie met het publiek gezocht en de toonzetting is bovenal persoonlijk.

 
 

Power to the People

De strijdbare cinema, dat is die van regisseurs als Ken Loach, Spike Lee, Michael Moore. Regisseurs die zich nadrukkelijk in hun films boos maken over een bepaald onrecht in de wereld. De één kiest de fictiefilm als wapen, de ander de documentaire. Allemaal in de naam van het volk, mensen die zij een stem willen geven. Ook we, the people willen laten zijn.

Hoe verschillend ze ook zijn, in hun films komen ze op voor ons, de gewone mens. Dit programma is een filmische bloemlezing met pregnante fragmenten die afhankelijk van de maker grappig, heel boos of absoluut kunstzinnig zijn. Film als wapen, film over “ons” en voor “ons”.

Met fragmenten uit o.a. Do the Right Thing, Bowling for Columbine en I, Daniel Blake.
 
 

Science fiction is now

“I am electric head. I am the nexus one”

De mens-machine. De beperkingen van het menselijke lichaam. Technologieën gekoppeld aan dat lichaam. We hollen hard vooruit de toekomst in en zijn daar tegelijk o zo bang voor. En dat, in alle diversiteit, ziet er allemaal even subliem uit op film.

In dit programma wandelt u samen met presentator Gerlinda Heywegen over het wankele koord van schoonheid en horror. Body and mind, gemutileerd, of tot kunst verheven. Bijna altijd zijn mens-machine films dystopisch. Of er nu in een Giger-decor een baby alien uit Sigourney Weaver’s lichaam barst of Joaquin Phoenix innig verliefd verstrengeld raakt met een device. We gaan lekker somberen in het donker van de filmzaal terwijl die dystopische cinema ook een heerlijke uitlaatklep is. Science fiction is now. En in film al heel lang. Altijd al.

Met fragmenten uit Tetsuo Iron Man, Metropolis, Her, Wall E en veel meer!

 
 

The hearts of men are easily corrupted

Sinds de bankencrisis van 2008 lijken we ons er (weer) van bewust hoe makkelijk we als mens corrupt kunnen zijn. Dat doet de vraag rijzen of we eigenlijk wel een geweten hebben. Verhalen gaan vaak over goed en slecht. Het is van alle tijden. Hoe meer corruptie en dus machtsmisbruik er aan het licht komt -denk aan wikileaks, die bankencrisis, #metoo, fake news, het klimaat, de vluchtelingencrises- hoe meer het ook in films en televisieseries terugkomt. In dit programma zien we wat dat heeft opgeleverd en plaatst de voorbeelden in een breder filmisch kader, geïllustreerd met veel fragmenten die ons geweten en daarmee ook corruptie laten zien. Van House of Cards tot Lord of the Rings. Van klassieker Citizen Kane tot The Wolf of Wall Street. Sommige pijnlijk maar natuurlijk ook grappig. Er mag gelachen worden. Hoe film- en televisiemakers ons geweten en onze corruptie tonen, vroeger en nu, gaan we met dit programma zien en ook voelen.

Dit programma is geschikt voor bedrijfsactiviteiten zoals lunchlezingen, kerstbijeenkomsten, einde-seizoensactiviteiten en kan afhankelijk daarvan luchtiger of serieuzer worden ingevuld.

Hoe laten film- en televisiemakers ons geweten en onze corruptie zien? Vroeger en nu? Dat gaan we zien en voelen.
 
 

Tot de dood ons scheidt

De partner van het leven is de dood, alomtegenwoordig in de kunsten. En in films vallen vele doden, vaak juist door het verlangen naar een lang of eeuwig leven.

Dit programma maakt een filmreis de wereld rond en begint in Hollywood met nonchalant gebrachte “casualties of war” die moeten vallen opdat de held voort kan leven. Maar ook zien we rouwende cinema richting het Oosten. Verschillende culturen leveren verschillende visies op de filmdood op: met een rouw-bos (The Mourning Forest, Naomi Kawase, Japan) of een zoon die zijn moeder begeleidt op haar laatste reis (Mother and Son, Alexander Sokurov, Rusland). Dit programma rijgt deze extremen aan elkaar. Als dat al te morbide over komt: geen vrees. Zelfs of juist ook de dood kan ons laten lachen.
 
 

We LOVE films

Welke film deed jou nou heel erg goed? Door welke regisseur voelde je je helemaal begrepen? Wie vertelde bijvoorbeeld jouw verhaal of juist een verhaal dat je altijd al graag op het grote doek wilde zien?

In dit programma verschillende fragmenten uit uiteenlopende films die filmprogrammeur- en journalist Gerlinda Heywegen in ieder geval raakten. Bijvoorbeeld uit Roma van Alfonso Cuaron die met zijn zeer persoonlijke film een ode brengt aan degene die hem opvoedde, de meid die het huishouden runde. Niet alleen vanwege het prachtige verhaal is het zo’n bijzondere film maar juist ook door hoe Cuaron dat verhaal aan ons laat zien.

Tussen alle fragmenten door is er ook ruimte voor het publiek om te vertellen over hun filmkeuze.

Contact

Voor meer informatie en boekingen stuur een mail aan Koning Film.

INFO@KONINGFILM.NL