Ons team

Onze sprekers en filmdeskundigen

Hieronder stellen we ons aan je voor.

Voor bemiddeling, informatie en boekingen stuur een mail.

Gerlinda Heywegen

Gerlinda reist het hele land door (en de grens over) om films in te leiden, lezingen/talks te geven, cursussen, reeksen en programma’s te presenteren en Q&A’s gesprekken te modereren (ook met publiek!). Onderwerpen kunnen uiteenlopen: “geef me een film of filmonderwerp en ik stort mij erop”, is het motto.

Ze ontwikkelde Eye Filmcafé live en voor de radio, ism de VPRO in Eye Filmmuseum, organiseert en voert de hoofdredactie van een dagelijkse talkshow tijdens Film by the Sea.

Eén van de onderwerpen die Gerlinda enorm bezighoudt, is representatie in beeld (denk aan gender, ras, etc.), bijv. voor Internationaal Filmfestival Assen: Decolonizing Pictures, Girls just wanna have fun, #nietopmijnnetvlies. Voor Winternachten: Power to the People en Colony of Images. Maar ook een webinar en contextprogramma over Diversiteit en Inclusiviteit in Film en Televisie voor het Ministerie van Justitie en Veiligheid.

Heel anders zijn programma’s als die over Batman ism Fenno Werkman en Batmantekenaar Romano Molenaar; Quentin Tarantino (geen fan!); of over A.I./ Man Machine (Forum Groningen), of dit gesprek voor Winternachten: Depressie in tijden van waanzin, een filmprogramma met schrijver en filosoof Eva Meijer.

Annelotte Verhaagen

Documentairemaker, filmjournalist en trainer Annelotte Verhaagen studeerde filmwetenschap in Utrecht en is werkzaam als documentairemaker, docent en redacteur. Ze geeft al jaren les bij scholen en opleidingen in het land en via cursussen in filmtheaters in o.a. Utrecht, Nijmegen en Den Bosch.

De documentaire in al haar uitingsvormen, ofwel Het Verhaal van de Documentairemaker, is haar specialiteit. In lessen, lezingen of inleidingen combineert ze het liefst de praktische aspecten van een specifieke film met een reflectie op de achtergrond van het genre. Zo gaat het bijvoorbeeld over de (on)mogelijkheid van objectiviteit, verschillende stijlen en de aanwezigheid van de maker, maar ook over de keuzes die zijn gemaakt in de montage om het verhaal zo goed mogelijk te vertellen. Alles uiteraard afgestemd op de wensen van de organisator en het publiek.

Hidde Simons

Hidde Simons is de oprichter van Hiddenways en zet zichzelf breed in. Veel kan: als het maar te maken heeft met het verdiepen van het filmmaken met als specialisatie het acteren. Hij is gediplomeerd acteercoach, hij is regisseur en hij heeft ook als producent de nodige producties op zijn naam staan. Hij heeft daarnaast jarenlange ervaring met werken op uiteenlopende sets, binnen uiteenlopende functies.

Naast zijn werk als filmmaker adviseert, begeleidt, coacht en traint Hidde zowel professionals als jonge opkomende professionals. Hij werkt als een schakel tussen de talenten en de professionele film- en theaterwereld.

Door zijn brede ervaring kan hij de empathische link zijn tussen de productie en de acteurs. ‘Er is niets mooiers dan iemand helpen om diens verborgen talenten naar boven te halen en deze zichtbaar te maken. Daar wordt iedereen beter van.’ Hidde maakte veel producten waaronder Bernard en is bezig met Missing Pieces Monologues, zijn online Covid-19 project. Zijn laatste film HEIAN maakte hij samen met Bas Bron.

Ivana Ivkovic

Ivana is politiek filosofe en heeft een eigen bureau, No Wishful Thinking. Zij is geïnteresseerd in films die ‘grote vragen’ oproepen, zoals: ‘Wat maakt ons menselijk?’ – (denk aan Blade Runner 2049) – maar ook in hoe fictie een spiegel van de hedendaagse maatschappij kan zijn en ons iets vertelt over politieke ideologie, of over onze collectieve angsten en dromen.

Dat hoeven niet alleen auteursfilms of arthouse producties te zijn (maar dat mag natuurlijk wel!). Zo spiegelt Star Wars, The Last Jedi ons een wereld voor die geen behoefte meer heeft aan helden, maar aan leiders. En gaat uit de nihilistische antiheld Joker een politieke appeal uit dat hem populair maakte in alt-Right kringen. Ivana brengt met filosofie de ‘ideologische subtekst’ van een film aan het licht en onderzoekt wat een film ons vertelt over de wereld waarin wij leven.

Kernwoorden: politiek, ideologie, filosofie, sciencefiction, Oost-Europa

Ivana kan op maat een presentatie/lezing geven bij een film.

Jan Salden

Jan is docent filmgeschiedenis en filmanalyse op de MAMDT (Maastricht Academy for Design and Media), vroeger filmrecensent en regelmatig aan het woord over film voor de regionale Limburgse televisie.

Kernwoorden: bezield, enthousiast, gedreven.

Specialisme: De klassieke Hollywoodfilms en westerns. Befaamde uitspraak: Liever dood dan cinefiel (streeft er naar om een kritische filmliefhebber te zijn).

Jan reist al jaren heel Nederland door om films in te leiden, cursussen te geven en zelfs stand up filmprogramma’s te presenteren. Zijn aanbod gaat van analyse, tot genre, van acteur tot actrice, het is letterlijk te veelomvattend. Voor precies dat grote overzicht, stuur een mail naar info@koningfilm.nl.

Kevin Toma

Kevin Toma is filmjournalist en filmmuzikant en studeerde Film en Opvoeringskunsten aan de Universiteit Nijmegen. Schrijft sinds 2007 voor de Volkskrant, was recensent voor de Filmkrant en webredacteur voor Cinema.nl. Kevin geeft filmlezingen en -inleidingen door het hele land en maakt daarnaast al sinds 1994 nieuwe, eigentijdse muziek voor zwijgende films. Hij verzorgt filmcursussen, onder meer in het Utrechtse Louis Hartlooper Complex en Focus Filmtheater Arnhem.

Onderwerpen: Film en filosofie, film en literatuur en de smaak van de Italiaanse cinema.

Kevin Toma is een absolute veelvraat: van romantische komedie en horror tot musical, van Hollywood tot arthouse, van moderne blockbusters tot klassiekers en avant garde cinema. In zijn werk staat het plezier van het filmkijken steevast voorop.

Laura van Zuylen

Laura van Zuylen (1988) is filmjournalist, moderator en programmamaker. Zij studeerde Theater- en filmwetenschap in Utrecht, Bologna en Antwerpen en schreef haar scripties over maffiafilms en Hollywood begin jaren dertig. Inmiddels werkt zij ruim tien jaar bij Het Nationale Theater in Den Haag, waar zij sinds zes jaar onder andere verdiepende contextprogramma’s maakt bij de theaterproducties: van voorprogramma’s, openbare interviews en filosofische nagesprekken tot de HNTpodcast en installaties in de foyers.

Daarnaast werkt Laura al haar hele volwassen leven als filmjournalist voor onder andere De Filmkrant en verzorgt zij door het hele land inleidingen, interviews en lezingen. Schrijven doet ze over uiteenlopende onderwerpen, vaak met een feministische ondertoon. De laatste jaren zoekt zij regelmatig de cross-over met andere kunstvormen op. In Almere Haven organiseerde ze de kunstroute Art in my Backyard in de achtertuinen van buurtbewoners en voor het Amsterdamse Mediamatic maakte ze het Bef Film Dinner, een zes gangen-menu met gerechten en filmfragmenten over de vrouwelijke lustervaring. Laura is benaderbaar als inleider, presentator, moderator en programmamaker.

Lievnath Faber

Lievnath houdt intens van film. Ze is filmprogrammeur en filmwetenschapper, afgestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam (rMA).

Kernwoorden: nieuwsgierig, speels en analyserend.

Specialisme: Representatie van de vrouw, sexualiteit en bevallingen in de film. Maar ook Joodse cinema of films met Joodse inhoud, signatuur of maker én films die taboedoorbrekend zijn.

Lievnath programmeert ruim 10 jaar films in verschillende onafhankelijke filmfestivals, culturele organisaties en voor educatieve doeleinden. Ze combineert haar ervaring met het inleiden van films en Q&A’s leiden met haar spoken word performances en creëert zo een verbindende ervaring voor het publiek.

Lotje IJzermans

Lotje IJzermans is interviewer en eindredacteur bij de VPRO. Zij begon ooit als DJ bij het toenmalige Radio 3 maar ontwikkelde zich tot een cultuurkenner, met als speerpunten muziek, literatuur en film.

Lotje werkte aan tal van radio- en televisieprogramma’s en verzon bijvoorbeeld het filmprogramma Shot on Location op televisie. Daarnaast deed zij filminterviews op de radio in De Avonden en presenteerde zij Eye Filmcafé, de maandelijkse film talkshow in Eye Filmmuseum. Ook werkte ze als scenarist voor een aantal single plays voor TV en de feature film A Long Story (regie Jorien van Nes) en programmeerde ze de jaarlijkse VPRO dag op het NFF.

In 2014 richtte zij Nooit Meer Slapen op, het dagelijks cultuurprogramma op NPO Radio 1, waarvoor zij tot 2019 de eindredactie deed. De laatste jaren is Lotje weer vooral actief als presentator/interviewer. Onder andere in de wekelijkse muziek podcast Psychocandy, in VPRO’s Marathon interview, en in Nooit Meer Slapen.

Kernwoorden: documentaire, speelfilm, interview en presentatie.

Michiel Snijders

Michiel Snijders is al bijna 25 jaar animatiefilmproducent en schrijver en dramaturg. Samen met zijn collega Arnoud Rijken runt hij il Luster; producent van menig prijswinnende animatie-kortfilm, diverse kinderseries en geanimeerde bioscoopfilms. Michiel is naar eigen zeggen eigenlijk helemaal niet zo’n filmkenner of zelfs filmliefhebber. Waarom zou je hem dan uitnodigen?

Omdat zijn motto ‘vertel over wat je weet’ is. En als film*maker* weet hij heel erg veel over hoe animatiefilms (en -series) tot stand komen. Met veel passie en humor geeft hij een introductie, inleiding of masterclass over animatie. Maar zaag hem niet door over obscure manga, want hij geniet bijvoorbeeld meer van Big Mouth op Netflix dan van Isle of Dogs. Zijn ‘verborgen diamant’ van de animatie? The Iron Giant. Tip.

Oficine

Oficine (the film office for Latin American cinema), initiatief van Jessica de Jaeger, Irma Dulmers en Janneke van Laar, heeft als doel de Latijns-Amerikaanse film onder de aandacht van het Nederlandse publiek te brengen en te vergroten. Dit doen Jessica, Irma en Janneke onder andere door lezingen, inleidingen of workshops te geven en het promoten en programmeren van Latijns-Amerikaanse films, bijvoorbeeld bij diverse filmfestivals. Naast het organiseren en programmeren van het Latin American Film Festival (LAFF) in Utrecht en Festival Latino Americano Rotterdam (film&music) die in Nederland plaatsvonden, hebben ze als gast-programmeurs o.a. het filmprogramma van het Heerenstraat Festival in Suriname samengesteld. De liefde voor film in combinatie met een bijzondere interesse in de Latijns-Amerikaanse cultuur zijn belangrijke drijfveren voor Oficine om de vaak nog onderbelichte films uit Midden- en Zuid-Amerika in Nederland een (groter) podium te geven.

René Duursma

Filmkenner, filmmuzikant, filmmaker en collectiebeheerder van de film- en videocollectie van de Groninger Archieven. Mede-initiatiefnemer van De Filmclub in Groningen waarin Groningse filmmakers bijeenkomen. René houdt zich naar eigen zeggen graag bezig met “moeilijke films”.

Favoriete films: Upstream Color van Shane Carruth, Stories we tell van Sarah Polley.

Muziek: muzikant/componist bij Kinetophone, gespecialiseerd in live muziek bij zwijgende klassiekers. Filmmaker: Tamango 2009, Bliksem & Betonrot 2011, A good night out! 2018, VERA, a home from home 2020. Video-editor: diverse films van Stichting Beeldlijn en van Alex Pitstra (eindmontage Die Welt 2012, voormontage Bezness as usual 2016).

Renske Diks

Renske werkt in verschillende velden van de filmwereld (filmtheater, filmfestival, distributie) en is daarnaast als freelance spreker, moderator en programmeur. Haar filmliefde: van jaren ’80 highschool films en cult klassiekers, tot wereldcinema en de grote regisseurs. Het liefst spreekt ze over zaken die ook dicht bij haar liggen, waaronder de vrouwelijke blik in cinema en LGBT+ rechten en geschiedenis. Film is daarmee niet alleen een middel van genot of verbinding, maar ook van verandering.

Bijvoorbeeld de reeks Women in Film met films van belangrijke vrouwelijke regisseurs, bestaande uit mini-colleges over de maker en het belang van de vrouwelijke blik. Ze organiseert voor verschillende vertoners ook het maandelijks terugkerende programma Queer Pioneers, met (moderne) klassiekers van filmmakers die grenzen verleggen op het gebied van gender, seksualiteit en geaardheid.

Renske is beschikbaar voor een inleiding, college, voor – of nagesprek, filmquiz en programma-advies.

Rudi de Boer

Filmwetenschapper Rudi de Boer geeft al 15 jaar les over alles wat met film te maken heeft. Van Italiaans Neorealisme tot filmclichés en antihelden — in de vorm van een lezing, een filmcursus of een korte inleiding of vraaggesprek (Q&A). Met zijn enthousiasme weet hij zelfs de meest obscure filmstromingen tot leven te brengen, voor een publiek dat varieert van scholieren en filmcursisten tot groepen advocaten, milieudeskundigen, huisartsen en universiteitspersoneel. Het liefst geeft hij filmcursussen, zoals een introductie in de Filmgeschiedenis of Filmanalyse, maar hij vertelt ook graag over waarom sommige regisseurs zo’n speciale handtekening hebben dat ze auteurs genoemd worden.

Kernwoorden: brede interesse (van kunstzinnige en maatschappijkritische arthouse tot big budget genrefilms), enthousiasme, humor, goed inspelen op publiek.

Sophie Jansen

Sophie Jansen (1991) is filmkenner, communicatiemedewerker, programmamaker en voormalig recensent. Ze studeerde mediastudies en filmstudies aan de Universiteit van Amsterdam en werkt al ruim tien jaar bij verschillende filmtheaters en -festivals. Haar filmliefde begon bij Titanic, kreeg vaart met Keira Knightley-kostuumdrama’s en was verzegeld na kennismaking met het werk van Sofia Coppola, over wier auteurschap zij haar eerste scriptie schreef. Haar masterscriptie ging over patriarchale structuren in high school films, een subgenre dat nog altijd favoriet is.

Feministische films, coming-of-agefilms, muziekfilms en films over mode zijn haar specialisaties. In alles wat Sophie schrijft, vertelt en programmeert is haar feministische blik aanwezig. Sophie is als freelancer ook werkzaam in de werelden van theater, beeldende kunst en muziek, maar film zal altijd haar eerste liefde zijn

Stefan Schoorl

Stefan Schoorl neemt zijn publiek graag anderen mee in de wondere wereld van film. Dat doet hij door middel van interactieve filmcolleges (voor jong en oud), gesprekken met makers (talkshows & Q&A’s) en als programmamaker (FilmHallen Fast Forward, Talkshows Eye Filmmuseum).

In zijn werk als spreker staat enthousiasme voor film centraal, dus verwacht geen information overload, maar aandacht voor de maker, het werk èn het publiek. Daarnaast probeer hij zijn programma’s toegankelijk en met ruimte voor humor te houden. Mijn favoriete filmmaker is David Lynch.

Thomas van den Berg

Muzikant, performer en componist; ex-filmwetenschapper en programmeur, videograaf, fotograaf & schrijver. Thomas is een culturele veelvraat en filmnerd en deelt zijn enthousiasme graag. Nadat hij zijn master Filmwetenschappen cum laude afrondde (zijn scriptie monde uit in de publicatie “Film Studies in Motion”, daarvoor werkte hij mee aan Palgrave Macmillan’s “Women Screenwriters”) werkte hij als programmeur, schrijver, video- en fotograaf bij filmplatform Cinetree.

Op diverse universiteiten en festivals was hij te gast als spreker, moderator, panel- en jurylid. Hij houdt van alle film: of het nu Japanse avant-garde, Iraanse New Wave, of een pulpy Amerikaanse romcom is. In zijn lezingen plaatst hij trivia over celluloid moeiteloos naast een bespiegeling over het gebruik van tekst op TikTok of de genderpolitiek die schuilgaat achter filmen met een iPhone.

Zowel vanuit theorie als vanuit makersperspectief houdt hij van verhaalmechanieken, de samenhang van beeld, geluid en tijd. Door zijn werk kent hij ook de technische kant van (digitale) cinematografie, waarover hij o.a. gastlezingen gaf aan de Rijksuniversiteit Groningen. Als muzikant en componist voorziet hij theater, video-installaties, performances en film van muziek (o.a. in samenwerking met Gronings/Amsterdams collectief Kinetophone.)

Thomas is beschikbaar voor inleidingen, nagesprekken of programma-advies.

Vamba Sherif

Vamba Sherif is een groot filmliefhebber in de ware zin van het woord. Hij is geboren in Liberia en heeft deels in Koeweit en Syrië gewoond voordat hij van Nederland zijn thuis maakte. Hij is daardoor opgegroeid met Afrikaanse, Arabische, Amerikaanse en Aziatische films.

Jarenlang heeft hij over diverse genres geschreven: van arthouse films tot Hollywood, Nollywood en Bollywood; van Zuid-Amerikaans tot Europees. Toen hij klein was, was hij al zo gefascineerd door films dat hij betaald werd om films tot in de details na te vertellen aan zijn vriendjes die een bioscoopkaartje niet konden betalen. Hij heeft voor One World Magazine en de Volkskrant films gerecenseerd. Hij wisselt deze passie af met het schrijven van romans, essays en verhalen die in verschillende talen zijn verschenen, waaronder Engels, Duits, Spaans en Frans. Vamba vertelt enthousiast over films, interviewt regisseurs en acteurs, en betrekt het publiek graag bij gesprekken over filmkunst.

Voor meer informatie en boekingen

MAIL